Pages

Labels

KERIS (496) BATU PERMATA (300) OFFER PILIHAN (247) SUPER (167) GOLOK (103) MINYAK (97) SET MISTIK (97) WAFAQ (88) PEDANG (48) BINATANG (44) MINYAK DAN KEMENYAN (44) TERAS (42) TRAKING NO (38) GELIGA (24) ILMU (23) SENI (18) VIDEO (2)

Friday, February 21, 2014

HULU KERIS AYAM TELENG

Ayam Teleng - Hulu Keris Untuk Penghulu


Si Ayam Teleng

Di dalam dunia perKerisan, terdapat banyak sibolisme yang padat dengan maksud dan makna yang tersendiri. Kepada mereka yang memerhatikan Keris dengan teliti, sebagai suatu simbol, ia cukup terperinci di dalam memberi maksud dan melahirkan apa yang hendak disampaikan.
Simbolisme di dalam Keris Melayu masih segar bagi mereka yang mengkaji Keris Melayu yang berada  di hadapan mata mereka, kerana simbolisme orang Melayu amat halus dan berseni dan tidak terletak pada tugu-tugu yang besar.
Hamba ingin berkongsi simbolisme Hulu Keris yang dinamakan Ayam Teleng.  Teleng di sini menurut Kamus Dewan bermaksud; "1. miring ke sebelah letaknya (kepala, topi, dll), tidak tegak lurus, senget: kepalanya masih ~ dan dipukul-pukul dgn tapak tangan kiri". 

Pada suatu hari, hamba duduk bersama Si Pengukir Kayu yang banyak belajar mengenai ukiran halus, Saudara Ahmad dari Pahang Darul Ma'mur. Saudara Ahmad ini amat berbakat. Yang hamba dapat perhatikan Si Pengukir muda ini ikhlas di dalam menghasilkan ukiran yang bermutu dan manis dipandang mata.

Menurut Saudara Ahmad, ukiran Ayam Teleng adalah ukiran Hulu Keris Melayu yang menggambarkan seekor ayam yang menelengkan kepalanya ke angkasa raya. Hamba bertanya, kenapakah demikian? Saudara Ahmad berkata kepada hamba, “Cuba abang bayangkan, seekor ayam yang menjaga anak-anaknya mendongak ke angkasa memerhatikan sama ada ada ancaman dari udara dari burung pemangsa, terutamanya helang….” Hamba membayangkan keadaan tersebut dan bagaimana orang Melayu dahulu kala memerhatikan Si Ayam Teleng…
Setelah mengkaji pada falsafah yang terdapat pada Hulu Ayam Teleng, baru hamba memahami yang Ayam Teleng ini melambangkan tanggungjawab seorang pemimpin terhadap anak buahnya. Si Ayam Teleng akan sentiasa bersiap siaga meneleng ke langit biru, untuk memberi amaran kepada anak-anaknya yang musuh atau ancaman sudah ada kelihatan. Keadaan waspada Si Ayam Teleng ini menggambarkan sikap pemimpin atau ketua yang akan menjadi pertama dan utama berdepan dengan musuh dan pada masa yang sama menyelamatkan keadaan dan mungkin jiwa orang di bawah jagaannya. Pada zaman moden pula pada pendapat hamba falsafah pada Hulu Ayam Teleng ini boleh diaplikasikan seperti berikut:
Hulu Keris Ayam Teleng, Sesuai untuk
Penjawat Jawatan yang mempunyai pengikut
seperti Penggawa dan Penghulu.
1. Seorang ketua harus menjadi orang yang paling bertanggungjawab kerana Si Ayam Teleng harus bersiap siaga sepanjang masa.
2. Dalam perumpamaan Si Ayam Teleng, Ayam keluar ke halaman mencari rezeki. Manusia juga keluar ke dunia mencari rezeki. Tetapi seperti Sang Ayam, di dalam pencarian rezeki, hukum alam menetapkan yang Sang Ayam mempunyai musuh semulajadi. Sama juga Manusia. Di dalam kesibukkan Manusia mencari rezeki, dia juga mempunyai musuh semulajadi yang harus dihadapinya dengan kesediaan yang tinggi. Oleh yang demikian bersedialah melawan musuhmu. (Al-Quran 36:60 Syaitan musuh Manusia yang nyata)
3. Si Ayam Teleng juga boleh menjadi seorang ketua keluarga yang menjauhkan keluarganya dari bahaya di dunia dan akhirat. (Al-Quran 66:6 Jauhkan dirimu dan keluargamu dari neraka)

No comments: