Pages

Labels

KERIS (496) BATU PERMATA (300) OFFER PILIHAN (247) SUPER (167) GOLOK (103) MINYAK (97) SET MISTIK (97) WAFAQ (88) PEDANG (48) BINATANG (44) MINYAK DAN KEMENYAN (44) TERAS (42) TRAKING NO (38) GELIGA (24) ILMU (23) SENI (18) VIDEO (2)

Wednesday, February 19, 2014

LAMBANG ULAR DAN NAGA PADA SENJATA



Ular atau Naga Pada Perlambangan Keris
Perlambangan mata Keris adalah seekor ular atau sang serpa yang bergerak menyelinap di darat atau berenang menyusur di dalam air. Sesuatu yang boleh dipelajari dari haiwan kuno ini ialah fitrahnya untuk menyalin kulit apabila ia membesar. Proses menyalin kulit ini adalah apabila sang ular telah meninggalkan kulit lamanya untuk memperoleh perkembangan fizikal untuk membesar. Pengajaran yang boleh kita dapat dari proses tumbesaran ular ini ialah, jika kita ingin berkembang, kita seharusnya meninggalkan "kulit" lama kita atau meningalkan tabiat atau sifat yang patut kita tinggalkan. Proses untuk memperbaiki diri ini bukanlah mudah, malah memerlukan usaha, ketabahan dan jati diri yang tinggi.

Simbol ular juga pada senjata boleh didapati pada pedang junjungan Nabi kita, Rasulullah S.A.W. Dua ekor kepala ular diletakkan pada pemegang pedang baginda Al-Ma'thur. Pedang tersebut dimiliki oleh Baginda Rasulullah S.A.W. seteleh diwarisi oleh ayahanda Baginda S.A.W.


Mengenali Sifat Semulajadi Sang Ular dan Sang Naga

Ular adalah haiwan yang cukup istimewa dan misteri. Reptilia ini mempunyai sifat-sifat dan tabiat semulajadi yang dikaji oleh manusia sejak zaman berzaman. Ular juga dimanifestasikan atau dizahirkan sebagai Naga di dalam mitos-mitos dan cerita-cerita lama berbentuk lagenda. Pada dasarnya, Naga dunia Melayu bukanlah "Dragon" sebagaimana yang digambarkan oleh mitos Inggeris yang bernafas dan menyemburkan api. Naga dunia Melayu lebih bersifat seperti Ular iaitu binatang melata di darat dan berenang dalam air yang ditugaskan untuk menjaga sumber air seperti sungai, mata air dan tasik. Ternyata tugas untuk menjaga sumber air adalah tugas yang berat kerana air merupakan sumber asli terpenting dan menjadi keperluan asas bagi manusia.

Sifat semulajadi Ular dan Naga adalah sama. Oleh yang demikian, manusia dahulukala mengkaji sifat dan tabiat Ular untuk dijadikan sebagai iktibar yang boleh digunapakai di dalam strategi melangsungkan kehidupan. Berikut adalah beberapa sifat dan tabiat semulajadi Ular yang boleh diambil iktibar sebagai perlambangan haiwan tersebut pada Keris Melayu. Hamba ingin sekadar berkongsi untuk diaplikasikan bersama:

1. Ular mempunyai sifat malu: Sifat malu merupakan sifat yang penting bagi seorang insan untuk mempertahankan harga dirinya dari diperkecilkan oleh musuh. Sifat malu melindungi kita dari membuat perkara-perkara yang terlarang. Jenis malu di disini ialah malu yang bertempat dan bukan malu yang boleh mendatangkan kerugian kepada kita seperti malu untuk mempertahankan hak kita.
2. Ular menyimpan rahsia: Ada mitos yang menyatakan Ular juga ditugaskan untuk menjaga harta karun. Ini adalah kerana Ular boleh dipercayai untuk menyimpan rahsia. Menyimpan rahsia adalah penting bagi mereka yang ingin hidup beradat. Perumpamaan menyimpan rahsia ialah seperti menyimpan amanah. Pecah rahsia, bermaksud pecah amanah. Kerana menyimpan rahsia, kita lebih beramanah dan dipercayai kerana rahsia hanya boleh diberitahu atau diberikan kepada yang hak dan kepada mereka yang boleh menyambung asas amanah dan rahsia tersebut.

3. Ular mengelak berdepan manusia: Bagi hamba, sifat ini adalah penting untuk diaplikasikan kerana manusia dewasa ini amat tertarik dengan gosip dan perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan diri mereka. Manusia seharusnya mengelakkan diri dari mengambil tahu perkara yang tidak patut diketahuinya terutama mengenai orang lain. Tinggalkan maklumat yang tidak penting berkenaan insan lain terutama cakap-cakap kosong dan gosip. Jadilah resmi ular, elak berdepan dengan manusia lain mengenai hal-hal yang tidak relavan.
4. Ular tidak menyerang kecuali untuk mempertahankan dirinya: Kita seharusnya menjauhi sifat suka bertengkar dan mencari masalah dengan meneliti kesalahan atau keaiban orang lain. Menyerang apabila diserang memberikan kita kepastian yang kita tidak memulakan pergaduhan atau pertengkaran dan tidak mempunyai sikap melampaui batas. Sikap ini juga dapat menjadikan dunia ini lebih aman jika dipraktikan oleh semua pihak.

5. Ular tidak pernah menutup mata kerana tidak mempunyai kelopak mata:Ia adalah seolah-oleh kita sentiasa berjaga  kerana mata kita tidak pernah berkelip. Ini merupakan perlambangan keadaan yang sentiasa bersedia dan bersiap siaga. Di dalam perperangan, kita mesti menunjukkan kepada musuh yang kita tidak pernah letih atau berehat dan sentiasa bersedia.
6. Ular yang berbisa memberi amaran dengan warna kulitnya yang terang kepada haiwan lain: Ular menggunakan racunnya hanya apabila diperlukan sahaja. Perlambangan kepada sifat ini ialah walaupun kita mempunyai kuasa untuk berbuat sesuatu, kita tidak seharusnya menggunakan kuasa yang ada sewenang-wenangnya. Kadang-kadang memberi amaran kepada musuh dapat mengelakkan diri kita dari terlibat dalam pertelingkahan atau pergaduhan.
7. Ular boleh mengadaptasi warna kulitnya dengan keadaan sekeliling: Di dalam mengharungi kehidupan kita haruslah mengamati keadaan sekeliling dan menyesuaikan diri dengannya. Penyesuaian diri dengan alam sekeliling adalah penting supaya kita menjadi seorang ahli masyarakat yang dapat berkerjasama dengan ahli masyarakat yang lain. Mengadaptasi diri tidaka bermaksud melakukan perkara yang terlarang hanya semata-mata ramai orang berbuat demikian.

8. Ular selalunya menunggu untuk "menyerang hendap" mangsanya kerana tidak mempunyai kepantasan untuk mengejar mangsa: Ular semestinya mempunyai kelemahan semulajadi. Akan tetapi Ular mengenali dirinya dan menggunakan kekuatannya iaitu kesabaran untuk menunggu mangsanya. Seperti manusia, kita juga seharusnya mengetahui kelemahan kita dan menggunakan kekuatan kita untuk mendapatkan hasil yang terbaik.
9. Gigi Ular membengkok ke dalam untuk memastikan mangsanya tidak boleh melarikan diri: Ular mempunyai sasaran dan objektif yang spesifik. Apabila ia mensasarkan mangsanya dan apabila Ular dapat mengigit mangsanya, ia tidak akan melepaskan mangsa tersebut sehinggalah mangsa tersebut menjadi makanannya. Bagi manusia, kita seharusnya mempunyai matlamat dan sasaran yang spesifik dan melaksanakan (execute) perancangan dengan tepat dan teliti. Kita juga seharusnya tidak melepasan apa-apa peluang yang timbul atau tersedia.
10. Spesis atau jenis Ular yang berbeza mempunyai cara yang berbeza untuk menewaskan mangsa: Kita semestinya menggunakan strategi yang berbeza untuk diaplikasikan pada keadaan yang berlainan atau berbeza. Seperti Sang Ular, ada yang menggunakan bisa, ada yang membelit dan ada yang menggigit.

No comments: